نحوه جذب، آموزش و ارزیابی اساتید

گارگاه اساتید جدید الورود

یکی از برنامه‌ها مستمر مرکز آموزش زبان فارسی جذب اساتید، با شرایط و مدارک مورد نیاز می‌باشد که حایز ویژگی‌های اصلی علمی و شخصیتی متناسب با اهداف و رسالت‌های المصطفی و مدرسه می‌باشند.

براین اساس تلاش بر این بوده که اساتید این مجموعه صرفاً روحانی باشند که ضمن پرداختن به آموزش‌های روزمره، بتوانند در ایجاد شخصیت و منش طلبگی در طلاب مدرسه تأثیر گذار باشند، علاوه بر آنکه می‌بایست از ویژگی‌های دیگری همانند آراستگی ظاهری، داشتن خط نسبتاً خوب حدأقلی، نداشتن لهجه و دارا بودن گویش لهجه ملاک باشند که مجموع این ویژگی‌ها به شدت دایره ورود افراد مختلف را محدود می‌سازد ، لذا پس از گذراندن مراحل فوق افراد دارای شرایط جهت شرکت در کارگاه «یادگیری فنون آموزش زبان فارسی»، فراخوان می‌شوند.

این کارگاه به مدت ۱۵ جلسه پیرامون اهداف و ضرورت‌های زبان فارسی و اهداف این مرکز، ویژگی‌های لازم برای اساتید، سیاست‌های آموزش زبان، آشنایی با اهداف و سرفصل‌های هر یک از کتاب‌های آموزش زبان فارسی، شیوه کلاس دارای انواع کلاس‌های زبانی (املا، انشا، گفت‌وگو، سخنرانی، برداشت و آزمایشگاه)، شیوه ارزیابی‌ها، انواع امتحانات، آشنایی با دوره معارف اسلامی و از جهت مباحث تربیتی و پژوهشی برگزار می‌گردد.

پس از آنکه اساتید تازه وارد، دوره آموزشی را به صورت کامل پشت سر گذاشتند، از تمامی افراد آزمونی نسبت به آنچه در کارگاه ارایه شده است گرفته می‌شود و متعاقب آن از افرادی که بتوانند حدأقل لازم نمره مورد نظر را به دست بیاورند، برای تدریس از آنها دعوت به عمل می‌آید، ولی پیش از آنکه مبادرت به تدریس نمایند از آنها خواسته می‌شود که در کلاس اساتید با سابقه حضور شرکت نمایند و با دقت با شیوه آموزشی آنها آشنا و در واقع یک دور تمامی آموزه‌های خود را مورد بازیابی و ارزیابی میدانی قرار دهند.

پس از عبور از این مرحله، اساتید به صورت آزمایشی جذب و مشغول به تدریس می‌گردند، ناگفته نماند که همزمان با تدریس یک استاد با تجربه به عنوان استاد مشاور برای ایشان در نظر گرفته شده تا مشکلاتی را که احیاناً در حین تدریس با آن مواجه می‌شوند را برای ایشان حل و فصل نماید.

دانش‌افزایی اساتید

در یک مرکز آموزشی دانش‌افزایی اساتید در کنار تدریس جهت پیشرفت علمی و کارآمد نمودن عوامل آموزشی اجتناب‌ناپذیر است و برای به روز رسانی کردن سیستم و روش بهینه‌سازی دانش مجریان آموزش باید به صورت مستمر برنامه‌هایی را در همین راستا اجرا نمود که به همین خاطر در طول این دو سال چند کارگاه دانش‌افزایی برگزار گردید. که به شرح ذیل می‌باشد:

کارگاه مقاله نویسی

معمولاً هر مجموعه‌های آموزشی به واسطه تعداد مقالات علمی و سطح آنها مورد توجه، شناخت و ارزیابی سایر مجامع علمی، قرار می‌گیرند.

این مجموعه برای آشنایی اساتید آنها برای حضور حداکثری در این عرصه به منظور حصول به جایگاه علمی مناسب آن، اقدام به برگزار کارگاه ویژه‌ای تحت عنون «کارگاه روش و اصول مقاله نویسی» نمود. این کارگاه ۱۶ ساعت در مدت دو ماه توسط دکتر فخر روحانی و به صورت عملی برگزار گردید که ثمره آن عرضه چندین مقاله در همایش‌های مختلف بود.

شرکت در همایش‌های بین‌المللی زبان فارسی

1-asatidمرکز آموزش زبان فارسی در راستای حضور در مجامع علمی و بین‌المللی کشور و عرضه تجربیات خود و تعامل علمی با سایر مراکز در در همایش‌های بین‌المللی زبان فارسی شرکت می کند.

از جمله درهمایش بین‌المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی در سال‌های ۸۸ و ۸۹ و ۹۰ در دانشگاه تهران، فردوسی مشهد و علامه طباطبایی تهران و کانون زبان کشور حضور فعال داشته است.

در همین راستا در همایش دانشگاه تهران حدود ۳۵ نفر و دانشگاه فردوسی مشهد حدود ۷ نفر و در کانون زبان کشور حدود ۳۰ نفر و در دانشگاه علامه طباطبایی حدود ۳۴ از اساتید این مدرسه حضور داشتند.

آنچه حایز اهمیت بود حضور اساتید با لباس مقدس روحانیت جلوه خاص در فضای همایش به وجود آورده بود.

کارگاه مدیریت استراتژیک و تعارض

10-asatidبا مساعدت مدیریت محترم مدرسه‌ی المهدی(عج) کارگاه مدیریت استراتژیک و تعارض برای دانش‌افزایی اساتید محترم در مدرسه‌ی المهدی(عج) برگزار شده در این گارگاه که به مدت ۳ روز به طول انجامید مطالب ارزنده‌ای بیان و مطرح شد.

در این کارگاه راه‌های تعارض بین استاد و طلبه، استاد با استاد، استاد با مدیر و… مطرح و راه‌ حل‌ها و شیوه مقابله و حل این تعارض بیان شد. همچنین در این کارگاه به صورت بسیار جالبی راه‌های انتخاب خوب و خوب‌تر و بد و بدتر و… بیان شده، در مثالی‌هایی که بیان شد، راه‌های چگونگی برخورد با طلابی که در امتحان یا درس موفّق نیستند بیان شد که اگر به توصیه‌های آن عمل شود قطعاً به نتیجه‌های خوبی می‌رسد.

این کارگاه یکی از فعال‌ترین کارگاه‌ها بود که تقریباً همه‌ی اساتید شرکت کننده به طور فعّال و به صورت گروهی شرکت داشتند. استاد محترم تمرین‌هایی را به شرکت کنندگان می‌دادند و دوستان با توجه به مطالب درسی پاسخ می‌دادند. رقابت شدید بین گروه‌ها و فعال‌ بودن گروه‌ها یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این کارگاه بود که نتایج و آثار آن هنوز احساس می‌شود.

کارگاه مدیریت رفتاری

11-asatidاین کارگاه مدل‌های رفتاری افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد که اصطلاحاً دوره DISC گفته می‌شود که خصوصیت و دیدگاه افراد و نگرش‌های مدیریتی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این دوره در ۳۵ ساعت در طول چهار روز به صورت فشرده در صبح اجرا گردید علاوه بر موارد فوق گراف و نمودار شخصیتی اساتید هم در یک پروفایل تهیه گردید و در اختیار آنها قرار گرفت. که نمودار کلی تمامی اساتید فهرست‌وار به ضمیه تقدیم می‌گردد.

این دوره براساس اظهارات اکثر قریب به اتفاق اساتید شرکت کننده بسیار قابل استفاده و مفید بود، چرا که به آنها در شناخت شاخص‌های اصلی حاکم بر شخصیت خودشان و لزوم توجه به تفاوت‌های مخاطبانشان، اطلاعات بسیار دقیق، کاربردی و با ارزشی را در اختیارشان قرار می‌دهد.

ارزیابی اساتید

جهت اطلاع از چگونگی و نحوه تدریس اساتید در کلاس، و ارزیابی دقیق فرایند آموزشی، تدابیری اتخاذ گردیده است تا از زوایای مختلف کلاسی‌های آموزشی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

در همین راستا کلاسی با دوربین‌های مداربسته تجهیز گردیده است و اساتیدی که می‌بایست مورد ارزیابی قرار گیرند بدون اطلاع قبلی، کلاس خود را در آنجا برگزار می‌نمایند.

این دوربین‌ها به اطاق کارشناس آموزش مرتبط وکلاس درس از سه زاویه مختلف تصویر برداری و ضبط می‌شود و در پایان، تدریس این استاد مورد ارزیابی قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت آن به ایشان انتقال داده می‌شود. لازم به ذکر است برای اساتید غیر از موارد فوق ارزیابی‌های دیگری نیز وجود دارد که عبارتند:

ارزیابی حضوری:

در این ارزیابی مسئولین آموزش به صورت حضوری در کلاس درس استاد حضور پیدا کرده و مشاهدات کلاسی را ثبت و در پایان موارد قوت و ضعف را به استاد منتقل می‌کنند. و در پرونده استاد مربوطه بایگانی می‌شود. به صورت میانگین در هر ماه ۴ کلاس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

ارزیابی از طلاب:

در این ارزیابی که به صورت کتبی در فرم‌های نظر سنجی مخصوص و یا به صورت شفاهی، کلاس استاد و تدریس آن بعد از پایان هر کتاب مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

ارزیابی صوتی:

در این ارزیابی کلاس استاد به صورت صوتی ضبط توسط کارشناسان مربوطه نقاط قوت و ضعف آن به استاد منتنقل می‌گردد. این ارزیابی هر چند وقت یک بار از کلاس‌های که از قوت مناسبی برخوردار نیستند انجام می‌شود.

ارزیابی پایان کتاب:

که توسط معاون آموزش یا مسئول بخش زبان فارسی انجام می‌گیرد، به این شکل که در کلاس حضور پیدا کرده و اوراق امتحان را مورد بررسی قرار می‌دهد (گفتگو، قرائت، نوشتار، دستور زبان، کتاب کار و…. مورد ارزیابی قرار می‌گیرد) این نوع ارزیابی در طول هفته انجام می‌گیرد و به طور میانگین ماهی ۱۶ مورد انجام می گیرد.

یک دیدگاه

  1. هادی گفت:

    سلام علیکم
    لطفا نحوه ثبتنام برای آزمون تدریس زبان فارسی را هم اعلام کنید. چون بنده میخوام شرکت کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشان دهید ربات نیستید: *