آزمون های دوره معارف اسلامی

یکی از برنامه‌های مهم و برانگیزنده‌ی «فراگیران»در جهت رشد و یادگیری، امتحانات یک مجموعه‌ی آموزشی است.

طبیعی است که داشتن سؤال‌هایی با کیفیت و با استاندارد می‌تواند سیاست‌های آموزشی را به صورت منطقی پیاده کند واین امر خود بهانه‌ای باشد برای تحرک و پیشرفت روزافزون فراگیران و بر این اساس آزمونهای زیر در دوره آموزش معارف اسلامی این مرکز برگزار می شود:

۱- امتحان‌های مرحله‌ای

توضیحات:

 امتحان‌های مرحله‌ای  که از قسمت‌های تعیین‌شده‌ی کتاب‌ها گرفته می‌شود و در حکم امتحان‌های نیم‌ترم هستند و معدل آنها با ضریب یک در معدل‌گیری نهایی مؤثر است.

 این امتحانات ترکیبی است از سؤالات تستی، تشریحی کوتاه پاسخ و تشریحی گسترده پاسخ به نحوی که در پنجاه دقیقه فراگیر بتواند بدان پاسخ دهد.

این امتحانات از ۱۲ ماده‌ی درسی گرفته می‌شود و تعداد آنها ۲۲ امتحان است.

۲- امتحان‌های پایانی کتبی

توضیحات:

امتحان‌های پایانی کتبی در حکم امتحان پایان ترم هستند و نمره‌ی آن با ضریب دو در معدل نهایی افراد مؤثر است.

این امتحان‌ها از پانزده ماده گرفته‌ می‌شود یعنی هر فراگیر باید پانزده امتحان کتبی پایانی بدهد.

این امتحانات ترکیبی است از سؤالات تستی، تشریحی کوتاه پاسخ و تشریحی گسترده پاسخ به نحوی که طلاب بتوانند در پنجاه دقیقه آن را پاسخ دهند، این امتحان شامل تمام مطالب کتاب است.

۳- امتحان پایانی شفاهی

توضیحات:

امتحان‌های پایانی شفاهی در پایان دوره از کتاب‌های: احکام، صرف، نحو، تجوید، مفاهیم قرآن، حفظ قرآن، تربیت بدنی، قرائت قرآن، رایانه، پرسش‌های عقیدتی و فارسی گرفته می‌شود. بنابراین در مجموع هر نفر باید یازده امتحان پایانی شفاهی بدهد.

برای هر ماده امتحان شفاهی یک فرم مخصوص با زیرمجموعه‌های لازم تصویب شده است.

وقت اختصاصی هر نفر برای امتحان شفاهی ۲۰ دقیقه است.

نمره‌ی این امتحان‌ها با ضریب دو در معدل‌گیری نهایی مؤثر است.

برای امتحان شفاهی از چند ماده سؤال شفاهی آماده شده است.

۴- نمرات کلاسی

بخشی از نمرات اکتسابی هر فراگیر مربوط می‌شود به نمره‌ی کلاسی که توسط استاد هر درس داده می‌شود:

توضیحات:

معدل نمرات کلاسی با ضریب یک در معدل‌گیری نهایی مؤثر است.

نمره‌ی کلاسی هر فراگیر بر اساس کارکرد کلاسی و رعایت اخلاق و انضباط درس داده می‌شود. (به شرح آئین‌نامه)

نمره‌ی کلاسی نوعی جایگزین امتحان تستی است که در دوره‌ی فارسی اجرامی شود و استاد باید هر روز درس‌های روز قبل را طی ده دقیقه سؤال کند و نمره دهد.

ضوابط نمرات کلاسی

نمره‌ی کلاسی نمره‌ای است مؤثر که بر مبنای فعالیت‌های کلاسی طلبه، توسط استاد داده می‌شود و موارد ذیل در اعطای آن مؤثر است:

الف: با نشاط و سرحال بودن طلبه در کلاس و داشتن روحیه‌ی پرسشگری و تحقیق و شرکت فعّال در مباحث کلاس.

ب: مرتب و منظم بودن و غیبت غیر موجه نداشتن و سر وقت آمدن

ج: انجام تکالیف و یا تحقیقاتی که استاد تعین می‌کند.

د: جواب دقیق و درست به پرسش‌های شفاهی استاد که هر روز در ابتدا، وسط و پایان درس می‌نماید.

(در ابتدا از دروس قبل، وسط از درسی که ارائه می‌نماید و در پایان، از نتایج درس)

ه‍: داشتن دفتر مخصوص برای هر درس و یادداشت نکات و تمرین‌های دروس (با خط و ترتیب مناسب)

و: مرتب، خوش خط و بدون غلط املایی و انشایی و با خودکار نوشتن تکالیف و امتحانات

د: شرکت در مباحثه و حفظ نکات و آیات تعیین شده‌ی درس و داشتن پیش مطالعه.

ح: جواب درست و دقیق به سؤالات، در ارزیابی‌های فصلی و شرکت فعال در کنفرانس‌های هفتگی

ط: رعایت «نوع ‌دوستی» و کمک به همکلاسی‌ها در بهتر فهمیدن درس‌ها

ی: یادداشت مرتب نمرات امتحانی در کارنامه‌ی شخصی و مواظبت و مراقبت نسبت به امتحانات و نداشتن تأخیر و غیبت در آن

ک: داشتن اخلاق شایسته و حفظ نظم و آرامش محیط درسی

ل: رعایت احترام اساتید، همکلاسی‌ها و دیگر طلاب

م: رعایت احترام مسئولین و برخورد مناسب با آنان

ن: اصرار بر بهتر سخن گفتن به زبان فارسی در محیط درسی و خارج آن

س: شرکت در برنامه‌ها و یا دروس تقویتی و فوق برنامه

تبصره: نمره‌ی فعالیت‌های کلاسی در معدل‌گیری نهایی به موازات امتحانات مرحله‌ای و نیمه محاسبه می‌گردد.

برای هر نفر ۴۰مورد، نمره‌ی کلاسی در نظر گرفته شده است.

۵- تک امتحان‌ها

نظر به اینکه این مرکز «نقطه شروع آموزش» است و فعالیت عمده‌ی آن وفق دادن برنامه‌های درسی با نیازها و وضعیت ابتدایی طلاب است و طلاب در این مدرسه باید آمادگی‌های لازم برای حل مشکلات خود را بیابند؛ بدین‌ جهت گاهی مرخصی‌ داخلی و یا خارجی در بین درس‌ها پدید می‌آید و ناگزیر از آن هستیم. از این‌رو برگزاری تک امتحان ها (امتحان‌های خارج از مجموعه‌ی کلاس) گریز ناپذیر است .این نوع امتحان‌ها بر سه قسم هستند:

الف) تک‌امتحان‌های «جبرانی نسبت به کلاس»

این امتحان اختصاص دارد به طلابی که به خاطر مرخصی و یا مشکلات دیگر از کلاس خود عقب مانده‌‌اند البته مقرر شده قبل از امتحان طلاب بسته‌های آموزشی به همراه خود ببرند که به محض بازگشت قادر به امتحان باشند.

 ب) تک‌امتحان‌های «ارتقایی»

طلابی که یک مرحله‌ امتحان بدهندونمره بالاتر از ۱۷ اخذ کنند وبا موافقت معاون آموزش از او امتحان ارتقایی گرفته می‌شود.

 ج) تک‌امتحان‌های «تجدیدی»

مربوط می‌شود به طلابی که غیبت مجاز داشته و یا نمره‌ی کمتر از ۱۲ گرفته‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشان دهيد ربات نيستيد:
*