تعریف دوره معارف اسلامی

هدف از دوره معارف اسلامی در سطح مقدماتی آشنایی با علوم و معارف اسلامی مانند: عقاید، احکام، ادبیات عرب و تجوید، تاریخ اسلام، مفاهیم قرآن، قصه‌های قرآن، آیین نگارش، رایانه، تربیت بدنی، اخلاق اسلامی و نیز تثبیت زبان فارسی و یادگیری زبان تخصصی فارسی تخصصی می‌باشد. این دوره شش ماه طول می­شود و ۳۵ واحد است. فعالیت­های این بخش به شرح ذیل است. برنامه‌های این دوره به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان ادعا نمود فارغ التّحصیل دوره کاردانی ما دارای ویژگی‌های حدأقلی یک مبلّغ موفق برای بیشتر کشورهای دنیا می‌باشد زیرا به صورت یک مجموعه کامل طراحی و ارایه می‌باشد.

مراحل اجرایی آموزش معارف اسلامی به شرح ذیل است:

۱- جلسات توجیهی

در ابتدای هر دوره قوانین کلی دوره، برنامه‌ها، دروس و به طور کلی آشنایی با دوره برای طلاب توضیح داده می‌شود و نکات ضروری مربوط به چگونگی درس‌خواندن در این دوره توضیح داده می‌شود، پس از این مسئول امتحانات درباره‌ی تعداد امتحانات و چگونگی برگزاری آنها و… طلاب محترم را توجیه می‌کند.

۲- برنامه‌ریزی درسی

این برنامه‌ریزی شامل تعیین اساتید و هماهنگ‌سازی با آنان و تعیین ساعات امتحانی و تعداد ساعات مشخص برای هر درس می باشد.

توضیحات:

۱- طی این جدول تاریخ شروع و اتمام هر درس تعیین شده است که اساتید تدریس خود را با آن وفق بدهند.

۲- به وسیله‌ی این جدول امتحان‌های مرحله‌ای و پایانی تعیین شده‌اند که آمادگی‌های لازم به عمل آید.

۳- ‌توسط این جدول طلاب و اساتید از روزها و ساعات تعطیلی باخبر می‌شوند.

۴- توسط این جدول مسئولین از وضعیت درسی کلاس‌ها مطلع می‌شوند.

۵.-چون این جدول ماهانه است بنابراین برای هر دوره شش جدول تهیه می‌شود.

فعالیت‌های لازم برای تدوین برنامه:

الف: انجام هماهنگی‌های لازم با اساتید باتجربه‌.

ب: تنظیم درس‌ها بر طبق واحدهای اختصاصی و اتمام هر درس در وقت تعیین شده.

ج: جایگزینی درسهایی که در اواسط دوره به اتمام می‌رسند با رعایت اولویت و ساعات مناسب درس‌های باقیمانده.

۳- ارزیابی علمی طلابی

گروهی از طلاب که به زبان فارسی تسلط دارند یا دوره زبان را به پایان رسانده اند وبا معارف اسلامی آشنایی دارند می‌توانند جهت معاف از دوره معارف اسلامی ازچند کتاب اصلی احکام، عقاید، صرف و نحو به صورت شفاهی امتحان بدهند و طلبه سه الی چهار هفته فرصت دارد برای این امتحانات آماده شود و وقت اختصاصی برگزاری امتحان ارزیابی برای هر طلبه ۸۰ دقیقه می‌باشد. در صورت عدم نیاز طلبه به این دوره، به المصطفی فرستاده می‌شود و درغیر آن صورت موظف به گذراندن دوره هستند.

۴- ارزیابی پیشرفت کلاس‌ها، بررسی نمرات امتحانی

از آنجایی که برنامه‌ریزی تحصیلی طلاب به صورت ماهیانه انجام می‌شود، بنابراین در هر ماه پیشرفت درسی و تعداد ساعات برگزار شده هر عنوان درسی و امتحانات آن بررسی می¬شود.

زمان لازم برای ارزیابی هر برنامه: ۱۵دقیقه

۵- پی‌گیری امتحان ارتقایی و تجدیدی‌

الف: نظر به اینکه در دوره‌ی معارف اسلامی برای طلاب زمینه‌ی پیشرفت درسی فراهم است لذا از طلابی که آمادگی دارند و یا کسب آمادگی نموده‌اند امتحان ارتقایی گرفته می‌شود و این امر محتاج به بررسی‌های اولیه است ودارای شروطی است ازقبیل شرکت در امتحان مرحله ای وکسب نمره حداقل ۱۷و اجازه معاون آموزشی می‌باشد.

ب: نظر به اینکه بعضی از طلاب در امتحان‌های مرحله‌ای قبول نمی‌شوند (حداقل نمره ۱۲) باتوجه به نیاز باید مجدداً امتحان بدهند و یا برای آنان کلاس تقویتی گذاشته می‌شود تا برای امتحان مجدد آماده گردند.توجیه این مشکلات برای طلاب زمان بر است .

۶- بررسی مرخصی‌ها، غیبت‌ها و تأخیرها

الف: مرخصی‌ها

 مرخصی طلاب محترم دو گونه است: مرخصی داخلی، مرخصی خارجی که برای هر کدام طبق نامه‌ای به معاون آموزش معرفی شده و پس از موافقت می‌توانند به مرخصی بروند

ب: غیبت‌ها

بررسی غیبت‌ها: برای هر طلبه لیست حضور و غیاب ماهیانه آماده می‌شود. اگر تعداد غیبت طلبه ۱۶/۱ باشد تعهد سفید و اگر ۱۶/۲ باشد تعهد زرد و اگر ۱۶/۳ باشد تعهد قرمز گرفته می‌شود که پس از آن به کمیسیون آموزشی معرفی می‌شود.

ج: تأخیرها

اگر طلبه‌ای بیش از ده دقیقه تأخیر داشته باشد غیبت محسوب می‌شود و اگر طلبه‌ای دیرتر از استاد به کلاس بیاید باید از مسئول بخش معارف نامه‌ی شرکت در کلاس برای استاد را بیاورد و علت تأخیرش را توضیح دهد.

۷- گزارش مرخصی‌ها، غیبت‌ها و تعهدات طلاب در پایان دوره

در پایان هر دوره تعداد غیبت‌های مجاز و غیرمجاز، مرخصی‌های داخلی و خارجی و تعهداتی که از طلبه گرفته شده است بررسی و گزارش می‌شود.

۸- درخواست طول دوره:

در طی دوره معارف برای طلاب مختلف مشکلات گوناگونی پیش می¬آید که منجر به طول دوره می¬شود. این مشکلات در ۴ عنوان: تحصیلی، اخلاقی، حضور و غیاب و نمرات امتحانی به معاونت محترم آموزش گزارش داده می¬شود تا در برخی مواقع ابتدا در کمیته انضباطی و سپس در کمیسیون آموزشی مطرح گردد و نسبت به وضعیت طلبه تصمیم-گیری شود.

۹- ارزیابی پایانی طلاب

در پایان هر دوره یک فرم ارزیابی پایانی از فعالیت‌های درسی و نظم و انضباط طلبه آماده کرده و ضمیمه پرونده می‌شود .

۱۰- جلسات گروه‌های علمی

جلسات آموزشی بخش معارف: در هر ماه به طور میانگین یک جلسه‌ی آموزشی برگزار می‌شود که در آن مشکلات آموزشی طلاب، مشکلات کتاب‌ها و… مطرح و بررسی می‌شود. علاوه بر این کارگروه‌های تخصصی برای تدوین و رفع مشکلات کتاب‌ها برگزار می‌شود.

۱۱- برگزاری المپیاد

به منظور بالابردن سطح علمی طلاب هر سال یک آزمون المپیاد علمی برگزار می‌شود، این المپیاد بین فارغ‌التحصیلان و گروهی از طلاب که ۳/۲ کتب را خوانده اند برگزار می‌شود. متون درسی این المپیاد عبارتند از: ۱. ادبیات (صرف و نحو) ۲. ‌فقه (طهارت و صلاه) ۳. تاریخ پیامبر و امامان علیهم السلام ۴. عقاید ۵. فارسی (کتاب ۵و۶ و دستور زبان) ۶. تجوید قرآن از مجموع این کتب ۱۰۰ سؤال تستی طرح می‌شود. این المپیاد دو مرحله دارد که مرحله‌ی اول در مدرسه و مرحله‌ی دوم در مرکز برگزار می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشان دهيد ربات نيستيد:
*