ضوابط کلی طرح سؤالات آزمون ها

الف: ویژگی‌های محتوایی و شکلی سؤالات

۱- سؤالات به گونه‌ای باشد که بیان‌کننده‌ی میزان فهم و برداشت علمی فراگیران از درس باشد و نه صرفاً بیان‌کننده‌ی قدرت حفظ آنها.

۲- ترکیب سؤالات در برگه‌ی امتحانی از آسان ۲۰% ؛ متوسط۶۵% و سخت ۱۵% در نظر گرفته شود.

۳- سؤال‌ها گویا و روان باشد به گونه‌ای که مقصود آن کاملاً مشخص و واضح باشد.

۴- سؤال‌های تشریحی به گونه‌ای جزئی و ریز نباشد که مستلزم حفظ جزئیات کتاب از سوی دانش‌پژوهان باشد.(استفاده از چنین سؤالاتی در پرسش‌های شفاهی روزانه و چهار گزینه‌ای بلامانع است.)

۵- نمره‌ی تعلق گرفته به سؤال متناسب با جواب سؤال باشد.

۶- سعی شود سؤال‌ها (با فاصله‌‌های لازم) از دو صفحه‌ بیشتر نشود و درعین حال دربردارنده‌ی غالبِ نکاتِ آموخته شده‌ باشد.

۷- سؤال‌های هر مرحله‌ای خاص همان مرحله است و فقط سؤال‌های پایانی باید ۵۰% از آخرین فصل و ۵۰% از سایر مباحث کتاب باشد.

۸- هر برگه‌ی امتحانی باید حاوی ۵ سؤال تستی(یک نمره‌ای)، ۳ سؤال کوتاه پاسخ(دو نمره‌ای) و ۳ سؤال گسترده پاسخ (سه نمره‌ای) باشد به گونه‌ای که فراگیران متوسط بتوانند در ۵۰ دقیقه جوابگو باشند.

۹- در سؤال‌هایی که جدید طرح می‌شود سطر مورد نیاز برای پاسخ به هر سؤال و نمره‌ی اختصاصی آن ملاحظه شود.

۱۰- اصل بر استفاده از بانک سؤالات است مگر آنکه سؤال از نوآوری‌های قابل قبولی برخوردار باشد.

۱۱- شناسنامه‌ی هر امتحان مشخص شود امتحان برای چه مرحله‌ای و مربوط به چه کتابی است.

۱۲- امتحان‌ها طبق برنامه‌ی واحد امتحانات انجام شود. زیرا تأخیر در امتحانات و ترک آن موجب بروز مشکلاتی برای طلاب می‌شود که یکی از آنها تلاقی امتحانات و تراکم آن‌ها در روزهای متوالی است.

ب: ویژگی های کلی آزمونها

۱- سؤالات امتحانی باید از تمام محدوده‌ی امتحان و در بردارنده‌ی اصول مهم هر مرحله باشد و مبحثی حذف یا اضافه نگردد.

۲- لازم است سؤال‌ها در حد فهم عموم کلاس‌های دوره‌ی معارف طرح گردد به نحوی که در دفعات بعد کلاس‌های دیگر نیز بتوانند از آن استفاده نمایند.

۳- قبل از امتحان و در حین تدریس روی مباحثی برای امتحان تأکید نگردد به نحوی که طلاب خود را بی‌نیاز از سایر مطالب احساس کنند.

۴- از ارائه‌ی مجموعه سؤالاتی به فراگیران برای امتحان خودداری شود امّا طرح سوالات برای تبیین بیشتر درس مطلوب و مورد تأکید است.

۵- لازم است سؤالات امتحانی یک هفته قبل از شروع امتحان ارائه و یا از بانک سؤالات انتخاب گردد.

۶- اوراق امتحانی حداکثر سه روز پس از اخذ هر امتحانی تصحیح و پس از طرح در کلاس تحویل واحد امتحانات گردد.

۷- لازم است در کنار نمره‌ی امتحانی به فعالیت کلاسی و تحقیق فراگیران هم نمره داده شود و چون نمره‌ی کلاسی در معدل نمرات تأثیرگذار است؛ مستدعی است دقیقاً به زیرمجموعه‌های مؤثر در اعطای این نمره توجه شود.

۸- لازم است نمره‌ی کلاسی با نمره‌ی آزمون فراگیر هم‌خوانی داشته باشد بنابراین اگر نمره‌ی آزمون کسی کم بود نمره‌ی کلاسی به نحوی نباشد که به جبران نمر‌ه‌ی امتحانی ضعیف او منتهی شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشان دهيد ربات نيستيد:
*