تهیه و تدوین کتاب‌های کار آموزش فارسی

نقش مهارت تدریس و روش های آموزشی استاد از سویی و مشارکت فعال دانش پژوه در یادگیری از سوی دیگر دو اصل مهم و تأثیرگذار برای رسیدن به هدف های آموزشی است و بر کسی پوشیده نیست که امر یاددهی و یادگیری، زمانی آسان تر شده و به آن عمق بخشیده می شود که علاوه بر کتاب درسی از ابزارهای مختلف کمک آموزشی به خوبی استفاده شود. یکی از این ابزارهای تأثیرگذار و سودمند در تثبیت واژگان و مفاهیم فراگرفته شده «کتاب کار» است که به عنوان یک وسیله کمک اموزشی، نقش مهمی در عمق بخشیدن به آموخته‌ها ایفا می کند.ketabhayeKar

مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی، به پشتوانه ای نزدیک به سه دهه تجربه در امر آموزش زبان فارسی به علاقه‌مندان یکصدویازده کشور از نقاط مختلف جهان، فارق التحصیلانی توانمند در چهار مهارت زبانی گویش، خوانش، نوشتار و شنیدار تربیت نموده است.

این مرکز در کتاب‌های درسی از آموزش مستقیم ساختار‌های گوناگون زبان فارسی دوری جسته است؛ زیرا براین اعتقاد است که آگاهی از نظام و ساختار های زبان به تدریج با ممارست و تمرین برای زبان آموزان حاصل می شود؛ بدین منظور سعی شده از رویکرد شناختی در آموزش زبان بهره گرفته شود به گونه ای که زبان آموزان پس از انجام تمرین های متنوع و کاربردی ،شاهد کشف قواعد زبان باشند، ناگفته نماند که در حد ضرورت به ساختار های اصلی و عمده ی زبانی اشاره کرده‌ایم ولی هیچ‌گاه به وادی مباحث پیچیده فنی و تخصصی ، برای زبان آموزان گام ننهاده ایم و آن را به پایان دوره برای تکمیل مهارت های زبانی ارجاع داده ایم.

توجه به مهارت های زبان آموزی، خلاقیت و نوآوری، واضح و روشن بودن پرسش‌ها، انطباق سؤال‌ها با هدف‌های مهم یادگیری ، طراحی پرسش‌ها به صورت های مختلف  کامل کردنی ، چندگزینه‌ای و تشریحی، به انضمام آموزش‌های جبرانی از ویژگی‌های بارز این مجموعه می‌باشد.

پرسش ها عمدتا بر محور درک، تشخیص و کاربرد در چهارچوب محتوای درسی تهیه شده و از پرسشهایی که صرفا تعریف خاصی را از زبان آموز می طلبد و یا او را مجبور به حفظ می نماید پرهیز شده است. همچنین تمرین ها به گونه ای است که زبان آموز تنها با فراگرفتن عمیق و دقیق درس می تواند به آنها پاسخ مناسب بدهد و انجام آنها به یادگیری درس ، کمک اساسی می کند ؛ بر این اساس لازم است زبان آموزان با دیده ی اهتمام تمام به انجام تکالیف و پاسخ به آنها بنگرند تا از این رهگذر بر میزان تواناییشان افزوده شود و علاوه بر آن بر مواضع کاستی و ضعف خود آشنا شوند؛ بنابراین انجام بهینه تمرین، فقط با پر کردن صفحات کتاب تمرین به دست نمی آید،بلکه با توجه، دقت و پرداختن به تمامی آنچه از زبان آموز خواسته شده ، حاصل می‌شود.

اهدافی را که مرکز آموزش زبان در مسیر تدوین کتاب‏های کار مد نظر داشته

–  مسلّط ساختن زبان‌آموزان به اهداف درس

–  تقویت مهارت‏های نوشتاری و خوانداری زبان‌آموزان

–  تقویت مهارت درک و فهم

–  یکسان سازی مسیر یادگیری زبان آموزان و پرهیز از تشتت و چندگونگی

–  آشکار سازی نقاط ضعف زبان آموزان در یادگیری

–  ایجاد انگیزه برای یادگیری بیشتر

–  ایجاد زمینه‏ی خلاقیت در زبان آموزان برای ساخت جمله‏ها و عبارت‏های کاربردی و جدید

–  تمرین و تکرار اهداف آموزشی درس در جهت تثبیت آموخته‏ها

–  ایجاد تمرکز در یادگیری زبان آموز در جهت اهداف درس

مراحل تدوین کتاب‌های ‏کار ۱،۲،۳،۴

 

۱- تدوین اولیه توسط استاد

۲- تایپ و طراحی اولیه

۳- باز بینی و رفع اشکالات احتمالی

۴- طراحی و تصویر سازی اولیه

۵- باز بینی توسط استاد و رفع اشکالات احتمالی

۶- رفع اشکالات توسط طراح

۷- بازخورد گیری در کلاس توسط چند استاد

۸- جمع آوری نقطه نظرات و اشکالات و نقاط قوت و ضعف

۹- انجام اصلاحات نهایی

۱۰- طراحی نهایی

۱۱- چاپ

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشان دهید که ربات نیستید: *