همایش بین‌المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی در تاریخ ۲۷ و ۲۸ دی ماه ۱۳۹۰ در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار گردید. تعداد ۷۲ نفر از اساتید، دانش پژوهان و طلاب جامعه المصطفی العالمیه به منظور آشنایی با جدیدترین برنامه‌ها در زمینه گسترش زبان و ادبیات فارسی شرکت فعال داشتند.
در طول همایش گسترش زبان و ادبیات فارسی، آیت‌الله اعرافی – رییس جامعه المصطفی(ص) العالمیه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به آموزش زبان فارسی در جامعه المصطفی گفت: جامعه المصطفی به عنوان یک حوزه مدرن و فعال در عرصه بین‌المللی‌، بیش از ۱۰۰ رشته در حوزه‌ی انسانی و اسلامی دارد. همچنین بخشی از سرمایه خود را در خدمت بسط زبان فاخر فارسی قرار داده است و نزدیک به ۲۰ هزار نفر در ۲۰ سال گذشته در جامعه المصطفی زبان فارسی را یاد گرفته‌اند و با آموختن این زبان، به آموزش درس‌های دیگر پرداخته‌اند.
اولین زبان جامعه المصطفی فارسی است که این زبان در دانشگاه مجازی جامعه المصطفی نیز فعال است. یکی از ویژگی‌های زبان فارسی در جامعه المصطفی، امتزاج آن با معارف الهی و آموزه‌های اهل بیت‌(ع) است.
زبان فارسی علاوه بر آن‌که بازتاب‌دهنده تمدن کهن ایرانی است، زبانی مهم و زبان تشیع و معارف اهل‌بیت(ع) است و در زمان معاصر، زبان انقلاب و حماسه‌ی انقلاب است. مشعل‌داران زبان فارسی، جهان را با انقلاب‌، اهل بیت (ع) و اسلام آشنا می‌کنند.
‌زبان فارسی یکی از چند زبان اصلی تمدن اسلامی است. زبان فارسی و عربی دوشادوش هم تمدن اسلامی را به بار آورده‌اند و زبان ترکی هم در کنار آن‌ها یاری کرده است. زبان فارسی این افتخار را داشته که در زمانه معاصر با انقلاب درآمیزد.
فاصله زبان عربی و فارسی، فاصله چندانی نیست؛ چون که این دو در دوره اسلام به یک منبع فیاض متصل بوده‌اند. کمال زبان فارسی در آشنایی با زبان عربی و کمال زبان عربی در آشنایی با زبان و تمدن فارسی بوده است و خیل اندیشمندان ایرانی که تمدن اسلامی را ساخته‌اند‌، کم نیستند.
برای گسترش زبان فارسی می‌توان نکاتی را مورد توجه قرار داد. بنیان زبان فارسی یک بنیان معرفتی‌ – فکری در چند حوزه است و هرگاه بخواهیم آن را تقویت کنیم، باید مفاهیمی چون قرآن و حدیث‌، اخلاق و عرفان و معارف ناب پیامبر(ص) و ادبیات انقلاب را تقویت کنیم. اگر این پشتوانه‌ها را تقویت کنیم، زبان فارسی آرام‌تر و دقیق‌تر پیش می‌رود.
حوزه علمیه و مراکز حوزوی باید نقش فعال‌تری را در ارتقای زبان فارسی به دوش بکشند و جامعه المصطفی توانسته این پیشگامی را داشته باشد.
تولیدات قم و حوزه‌های علمیه می‌تواند زبان فارسی را قوی‌تر کند. نکته سوم، نقش دانشگاه‌ها و مراکز دانشگاهی است. دانشگاه‌های ما باید مقداری از لاک ادبیات انگلیسی بیرون بیایند و همراه با فرهنگستان در حوزه‌های مختلف واژه‌سازی کنند. این سیاست‌ها در حوزه و دانشگاه وجود ندارد و یا اندک است و باید برای تحقق آن تلاش کرد. همچنین کشور ما به یک پژوهشگاه و مرکز مطالعاتی گسترده نیاز دارد تا مسائل زبان فارسی را بررسی کند.
پیشرفت یک زبان همان‌طور که در دانش مفهومی ریشه دارد، با بازار اقتصادی نیز گره خورده است. سیاست‌گذاران ما باید بازار اقتصادی زبان فارسی را تضمین کنند.
شورای زبان فارسی بسیار ارزشمند است؛ اما به سطح عالی‌تری برای برنامه‌ریزی در کشور نیاز داریم. باید از فضای مجازی هم برای گسترس زبان فارسی بهره گرفت. همچنین در حوزه‌های آکادمیک جای کار بیش‌تری در حوزه ادیبات تطبیقی زبان فارسی و عربی و زبان فارسی با رشته‌های دیگر وجود دارد.

برخی از راهکارهای پیشنهادی ایشان برای گسترش زبان و ادب فارسی

۱- نیاز است برای فارسی و گسترش آن پژوهشکده ویژه ای تأسیس شود.
۲- در سیاست گزاری های زبان فارسی، برای حوزه علمیه نقش و مشارکت بیشتری در نظر گرفته شود.
۳- شورای گسترش باید با ساختار و ترکیب جدیدتر و قوی تر بازتعریف شود.
۴- زمینه‌سازی برای اجرای رشته‌های متعدد غیر از زبان فارسی به زبان فارسی در کشورهای گوناگون.
۵- ثبت و مستندسازی تجارب موجود در مراکز مختلف دانشگاهی و حوزوی که در عرصه‌ی آموزش زبان فعالیّت دارند.
۶- سلسله نشست‌های گویش‌گران مختلف به زبان فارسی در کشورهای دیگر
۷- ایجاد نظام ارزیابی و المپیادها و نظام ارزشیابی زبان فارسی
۸- بهره‌گیری از فضای مجازی در امر توسعه‌ی آموزش‌های زبان فارسی، هم در عرصه‌ی آموزش، هم پژوهش و در عرصه‌های اندیشه ورزی.
۹- در حوزه‌های آکادمیک جای کار بیشتری در حوزه‌ی ادبیات تطبیقی زبان فارسی و عربی و زبان فارسی با رشته‌های دیگر وجود دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشان دهید که ربات نیستید: *