مراسم افتتاحیه

افتتاحیه سیزدهمین همایش غدیر همچون سال‌های قبل و این بار در جوار بارگاه ملکوتی حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در اردوگاه امام رضای مشهد برگزار شد.

این مراسم در روز دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۸:۱۰ شب با حضور رئیس مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی و ۲۵۰ نفر از طلاب و اساتید آغاز شد.

تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط یکی از طلاب، پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و مدیحه سرایی یکی از مداحان اهل‌بیت(ع) به مناسبت میلاد با سعادت حضرت امام هادی(ع) آغازگر برنامه‌های این مراسم بود.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین حسینی کاویانی در ارتباط با غدیر و مباحثِ مقدماتی آن ضمن اشاره به شخصیت بی‌نظیر امیرالمؤمنین(ع)، نکاتی درباره سنت‌های الهی بیان و به این نکته اشاره کردند که سنت‌های الهی تخلف‌ناپذیر بوده و نسبت به همه بشر، چه پیامبر (ص) و چه در رابطه با ابوجهل‌ها و ابولهب‌ها اجرا می‌شود.

یکی از این سنت‌ها، معرفی و برجسته کردن بندگان صالح است که انبیا هم به این سنت الهی تأسی کردند. ایشان افزودند: سنت وسیره پیامبر اکرم(ص)، بیان فضائل و مناقب علی(ع) بوده است و همان‌طور که آن حضرت نسبت به بیان جایگاه و موقعیت امیرالمؤمنین(ع) و وصایت آن حضرت اهتمام داشتند، دشمنان سعی در پوشاندن و مخفی کردن چهره علی(ع) کرده‌اند. ایشان در ادامه، نمونه‌هایی از این مورد را بیان کردند.

پس از سخنرانی ایشان گروه تواشیح طلاب چین، در مناقب پیامبر اکرم(ص) نغمه‌سرایی کردند. سپس معاون تربیتی این مرکز، ضمن بیان حدیثی از امام کاظم(ع) درباره اهمیت تفقه در دین، به موضوع فهم دینی و لزوم آن در زندگی انسان‌ها اشاره کردند و در مورد برنامه‌های همایش توضیحاتی ارائه دادند.

حجت الاسلام فردی افزود: در خلال برنامه‌های همایش غدیر سه نوع مسابقه علمی برگزار و به نفرات برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

برنامه برگزاری همایش

برنامه سیزدهمین همایش غدیر از دیدگاه اهل سنت

روز اول همایش، با حضور آیت الله قزوینی

اولین روز اجلاس عمومی همایش غدیر از دیدگاه اهل سنت با حضور آیت الله حسینی قزوینی در روز سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۷:۳۰ صبح با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

قبل از بیانات ایشان حجت الاسلام سنجری در مقدمه اجلاس، هدف از تشکیل این همایش را تحقیق درباره یک واقعه تاریخی دانست تا به دور از افراط و تفریط‌ها و کاملاً منصفانه در مورد آن حقیقت‌یابی و قضاوت شود.

در ادامه، آیت الله حسینی قزوینی نیز در همین ارتباط شواهد و مدارکی ذکر کردند و اشاراتی به فعالیت‌های پیدا و پنهان دشمنان در ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی داشتند و در جهت ناکارآمد کردن نقشه‌های آنها حدیثی بیان کردند:

از امام صادق(ع) سؤال شد ما شیعیان با اهل سنت چگونه رفتار کنیم؟ فقال تنظرون إلى أئمتکم الذین تقتدون بهم فتصنعون مایصنعون؛ به امامان خود نگاه کنید که با آنها چگونه رفتار می‌کنند.

بعد حضرت ادامه می‌دهند: «فوالله إنهم لیعودون مرضاهم، ویشهدون جنائزهم، ویقیمون الشهاده لهم وعلیهم، ویؤدون الأمانه إلیهم؛ به خدا سوگند، همانا آنها(ائمه شیعیان) مریضانشان را عیادت می‌کنند، جنازه‌های آنها را تشییع می‌کنند، برای آنها اقامه شهادت می‌کنند و امانت‌هایشان را به آنها باز می‌گردانند.

به دنبال این مباحث، حجت الاسلام سنجری از آیت الله قزوینی خواستند درباره قضیه حجه الوداع، ماجرای غدیر و اهمیتِ آن و همچنین تعداد شرکت کنندگان در این ماجرا توضیحاتی بفرمایند.

ایشان در پاسخ بیان داشتند: پیامبر اکرم(ص) قبل از آخرین حجشان تمهیدات و مقدماتی فراهم کردند. اعلام عمومی‌ای که به دستور پیامبر صادر شد، بی‌سابقه بوده و آمار افرادی که با ایشان همراه شدند آمار بسیار معناداری است. ابن جوزی در کتاب تذکره الخواص تعداد شرکت‌کنندگان در این حج را ۱۲۰ هزار نفر نقل می‌کند.

ایشان همچنین اشاره کردند که هدف ما در این همایش، صرفاً تحقیق و بررسی علمی این حادثه عظیم و تاریخی است.

مشروح سخنرانی آیت الله قزوینی را مطالعه کنید.

پس از سخنرانی و اتمام جلسه عمومی، طلاب به ۱۴ گروه تقسیم شدند و به همراه اساتید خود کارگاه بحث، تحقیق و گفت‌و‌گو تشکیل دادند.

کارگاه‌ها تا نماز ظهر ادامه پیدا کرد و سپس طلاب برای اقامه نماز ظهر و عصر در نمازخانه حاضر شدند.

شرکت کنندگان در همایش، پس از صرف نهار و استراحت در ساعت ۱۵:۳۰ در جلسه پرسش و پاسخ با حضور آیت الله حسینی قزوینی شرکت کردند و ایشان به سؤالات حاضران پاسخ دادند. این جلسه تا ساعت ۱۷:۳۰ ادامه یافت.

با اتمام برنامه‌های این روز، طلاب برای زیارت به حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف شدند.

 

دومین روز همایش غدیر از دیدگاه اهل سنت

دومین نشست عمومی همایش غدیر در روز چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۷:۳۰ با حضور آیت الله حسینی قزوینی، طلاب و اساتید آغاز شد.

ابتدا آیاتی چند از قرآن مجید توسط یکی از طلاب تلاوت گردید سپس آقای حشمتی دکلمه‌ای در مدح و منقبت امیرالمؤمنین(ع) اجرا کرد که شور و احساسات حاضران را برانگیخت.

در ادامه با حضور آیت الله قزوینی در جایگاه، آقای سنجری ضمن ارائه چکیده‌ای از مباحث مطرح شده در روز قبل، مقدمات بحث درباره تواتر حدیث غدیر را بیان کردند. سپس استاد قزوینی راجع به دلالت حدیث غدیر بر امامت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) مباحثی را در دو بخش کلی ارائه کردند:

۱. هم نوعی ولایت علی(ع) با ولایت پیامبر(ص): رسول خدا در ماجرای غدیر قبل از بیان موضوع ولایت علی(ع) ولایت خودشان را مطرح کردند و فرمودند: «ألستم تشهدون أن الله ورسوله أولى بکم من أنفسکم وأن الله تعالى ورسوله أولیاؤکم؟» بعد فرمودند: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه». نتیجه این تعابیر آن است که ولایت علی ابن ابی طالب در طول ولایت خدای عزوجل و پیامبر(ص) و در راستا و ادامه همان ولایت است.

در ادامه جناب استاد به روایاتی چند با تعابیری متفاوت که در بعضی از آنها واژه «مولی» و در برخی هم کلمه «ولی» آمده است و صراحت کامل در معنای سرپرستی و ولایت دارد، اشاره کردند.

۲. استاد حسینی قزوینی در جواب اهل سنت که در حدیث غدیر کلمه «مولی» را حمل بر معنی «دوستی» می‌کنند و آن را به شکواییه سپاه یمن ارتباط می‌دهند، فرمودند:

اولاً: طبق روایات محدثان اهل سنت در کتب صحاح، مسافرت علی(ع) به یمن در سال هشتم هجری بوده و ماجرای غدیر در سال دهم هجری اتفاق افتاده است و این دو موضوع دو سال فاصله زمانی با هم دارند پس با این بیان هیچ ارتباطی باهم نخواهند داشت.
ثانیاً: سپاه یمن خدمت پیامبر رسیده، از علی(ع) شکایت کردند آن حضرت هم در روز غدیر کاروان حجاج را در آن مکان خشک و سوزان متوقف ساخت تا – بنا به تفسیر برادران اهل سنت از واژه «مولی» – به آنها بگوید هر کسی را که من او را دوست دارم پس از من علی او را دوست می‌دارد در حالی که اگر معنای «دوستی» مراد حضرت بود، باید می‌فرمود کسی که مرا دوست دارد پس از من باید علی را دوست بدارد.
ثالثاً: روایتی از اهل سنت ذکر کردند که شکایت از علی(ع) در مسجد مدینه بوده و در مکه نبوده است.

 

پس از جلسه، طلاب به همراه اساتیدشان برای تحقیق و بررسی بیشتر در منابع و مآخذ اهل سنت در کارگاه‌های خود حاضر شدند.

تفاوت ویژه کارگاه‌ها با سال‌های قبل

کارگاه‌های امسال تفاوت ویژه‌ای با سال‌های قبل داشت با این توضیح که غیر از زبان فارسی یک کارگاه به زبان انگلیسی توسط استاد حسینی کاویانی، دو کارگاه به زبان عربی توسط استادان عباسی و موسوی و یک کارگاه به زبان ترکی توسط استاد خورشیدی برگزار گردید.

کارگاه‌ها تا اذان ظهر ادامه پیدا کرد. سپس طلاب جهت شرکت در نماز جماعت آماده شدند و بعد از اقامه نماز و صرف نهار و استراحت در جلسه پرسش و پاسخ حاضر شدند.

 

جلسه پرسش و پاسخ

جلسه پرسش و پاسخ در ساعت ۱۵:۱۵ پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و اجرای تواشیح شروع شد و استاد قزوینی به سؤالات طلاب که در زیر آمده پاسخ دادند:

سؤال اول: پیامبر اکرم چه ترسی از کفار داشت که خداوند در سوره مائده فرمود «والله یعصمک من الناس».

سؤال دوم: راجع به حدیثی بود که در جلسه اول همایش نقل شده بود: «مَنْ صَلَّى مَعَهُمْ فِی الصَّفِّ الْأَوَّلِ کَانَ کَمَنْ صَلَّى خَلْفَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) فِی الصَّفِّ الْأَوَّلِ».

سؤال سوم: چرا خلفای اول و دوم در حجه الوداع با علی(ع) بیعت کردند ولی بعداً بعیت را زیر پا گذاشتند.

سؤال چهارم: شیعه می‌گوید امامان از انبیا افضل هستند با اینکه پیامبر به علی فرمود: «یا علی انت منی‌ بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی من بعدی» چگونه این حدیث با افضلیت امامان سازگار است؟

سؤال پنجم: راجع به متعه و تاریخچه آن از طرف یکی طلاب سؤالی مطرح شد که استاد با تفاسیری که در روایات اهل سنت راجع به آیه شریفه سوره نساء «فماستمتعتم من النساء» وارد شده به آن پاسخ دادند.

در پایان جلسه با ذکر دعا توسط آیت الله قزوبنی به پایان رسید.

زیارت حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع)

پس از جلسه پرسش و پاسخ حدود ساعت پنج، طلاب برای زیارت و نماز مغرب و عشا مهیا و به حرم مطهر ثامن الحجج مشرف شدند.

سومین روز همایش

اجلاس عمومی روز سوم همایش با حضور طلاب و اساتید رأس ساعت ۷:۳۰ صبح روز پنج شنبه نهم مهرماه ۱۳۹۴ در سالن اجتماعات اردوگاه امام رضا(ع)، با تلاوت آیاتی از قرآن مجید توسط یکی از اساتید آغاز شد. سپس قطعه‌ای به شکل دکلمه در شأن حضرت علی علیه السلام توسط یکی از طلاب آفریقایی اجرا شد. در این نشست استاد یزدانی سخنران جلسه بودند و مباحث عقلی درباره وظایف و مسئولیتهای امام و شرایطی که برای او است مورد بررسی قرار گرفت.
الف: مسئولیتهای امام
۱. تبیین شریعت
۲. حفظ شریعت (چون که اسلام آخرین دین است و باید برای همیشه بماند)
۳. تکامل و رشد دادن انسانها
ب: شرایط امام
در منابع اهل سنت آمده است که امام باید واجد چند شرط باشد از جمله:
۱. عصمت
۲. علوم بی‌پایان
۳. شجاعت
۴. عدالت
آنگاه استاد یزدانی مدارک و روایات به شکل پاورپوینتی در ارتباط با هر یک از این شرایط ارائه کردند. و در میان خلفا نسبت به این شرایط مقایسه‌ای کردند تا معلوم شود کدام یک از آنها تمام شرایط را دارا می‌باشند و با استفاده از قائده‌ عقلی قبح تقدیم مفضول بر فاضل ارجحیت حضرت علی علیه السلام را در احراض مقام خلافت به اثبات رساندند.

تشکیل کارگاه‌ها

پس از پایان اجلاس عمومی و پذیرایی مختصر در ساعت ۹ صبح طلاب در کارگا‌ه‌های خود حضور به هم رساندند و افراد هر یک از گروه‌های تعیین شده با ورود اساتید و تحت نظارت آنها به تحلیل و کنکاش در اطراف مباحث مطرح شده در اجلاس عمومی پرداختند.
قابل ذکر است که همانند روزهای قبل همایش سه کارگاه نیز به زبانهای انگلیسی، عربی و ترکی، افزون بر زبان فارسی، توسط اساتید زبان دان برگزار شد.
کارگاه‌ها تا اذان ظهر ادامه یافت سپس طلاب برای ادای فریضه ظهر و عصر مهیا شده و به نمازخانه اردوگاه رفتند.

مصاحبه با طلاب

از برنامه‌های قابل توجه در روز سوم همایش مصاحبه با برخی طلاب ملیتهای مختلف بود که هر کدام به ارائه دیدگاه‌ها و خاطرات خود در ارتباط با همایش پرداختند.

اختتامیه همایش

با تأییدات الهی جلسه اختتامیه سیزدهمین همایش غدیر از دیدگاه اهل سنت رأس ساعت ۳ بعد از ظهر روز پنج شنبه نهم مهرماه ۱۳۹۴ در محل سالن اجتماعات اردوگاه امام رضا(ع) برگزار شد.

این نشست با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و در ادامه آقای حشمتی اشعاری در شأن پیامبر اعظم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) قرائت و برنامه جذّاب و پرشوری اجرا نمود که موجی از ابراز احساسات حاضران را در پی داشت.

گروه تواشیح مدرسه المهدی که متشکل از طلبه‌های ملیّت‌های چین و چند کشور آفریقایی است همخوانی و تواشیح زیبا و دلنشینی اجرا کردند و در ادامه آقای حیدری، مدیر امور فرهنگی و یکی از خادمین حرم مطهر حضرت امام رضا(ع)، سخنانی درباره فضیلت و چگونگی زیارت حرم امام رضا(ع) و آداب ورود و زیارت حرم امام رضا(ع) ایراد نمودند. پس از آن نکاتی از اساتید خود به ویژه آیت‌الله درافشان در ارتباط با مقام و منزلت امیرالمؤمنین(ع) بیان داشتند که به بعضی از آنها اشاره می‌شود:

الف) داستان ولادت علی(ع) در کعبه: لحظه ولادت علی(ع) به مادرش فاطمه بنت اسد از سوی خداوند دستور داده شد داخل کعبه شو؛ وارد شد و سه شبانه‌روز در آنجا بود و فرزندش را همانجا به دنیا آورد امّا هنگامی که عیسی(ع) می‌خواهد متولّد شود به مادرش مریم که خادمه بیت‌المقدس است امر می‌شود از این‌جا بیرون برو چرا که این مکان، مکان مقدسی است و باید احترام آن حفظ گردد.

ب) در قضیه فتح مکّه: وقتی پیامبر(ص) وارد کعبه می‌شود، بت‌های فراوانی را در آنجا می‌بیند امر به شکستن همه آنها می‌دهد تا آنکه نوبت به هبل مقدس‌ترین خدای بت پرستان رسید که تماماً از یاقوت بود؛ جبرئیل نازل شد یا رسول‌الله! یا خودت این بت را بشکن یا علی، چرا که غیر از شما همه مردم این بت‌ها را پرستیده‌اند پس نمی‌توانند چیزهایی را که روزی خدایان خود می‌پنداشتند، نابود کنند.

پس از آن، حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی کاویانی، مدیر همایش، سخنان کوتاهی ایراد نمودند و در پایان برنامه انشای صیغه مؤاخات (برادری) را اجرا نمودند که فضای معنوی خاصی به جلسه داد؛ سپس به تعدادی از طلاب برگزیده و بعضی افراد که در برگزاری همایش نقش عمده‌ای داشتند، جوایزی اهدا شد.
در پایان پس از مداحی آقای ادهمی به مناسبت عید سعید غدیر خم، از سوی خدام حرم امام رضا (ع) که در جلسه حاضر بودند فیش ناهار حرم حضرت رضا(ع) برای تاریخ جمعه دهم مهرماه ۹۴ توزیع شد و طلاب برای شرکت در نماز جماعت و زیارت مضجع شریف حضرت به سوی حرم رهسپار شدند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشان دهید که ربات نیستید: *