نشست پژوهشی ویژگی های یک مدرس کارآمد در تقویت توانش ارتباطی زبان آموزان

نشست پژوهشی ویژگی های یک مدرس کارآمد در تقویت توانش ارتباطی زبان آموزان روز پنج شنبه مورخ ۴ خردادماه ۱۳۹۶ توسط معاونت پژوهش مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی در سالن جلسات برگزار گردید.
در این نشست در ساعت ۱۴:۰۰ با قرائت آیاتی از قرآن مجید توسط حجت الاسلام محمودی آغاز گردید، معاون پژوهش، آقای محمد ناطق با اشاره به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان و گرامی داشت سالروز سوم خرداد گفت: این کارگاه به جهت دانش افزایش اساتید محترم در امر آموزش برگزار می گردد که امیدواریم خروجی آن برای دوستان مثبت باشد.
معاون پژوهش در طلیعه سخن با اشاره به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان و گرامی داشت سالروز سوم خرداد گفت: این کارگاه به جهت دانش افزایش اساتید محترم در امر آموزش برگزار می گردد که امیدواریم خروجی آن برای دوستان مثبت باشد. معاون پژوهش مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی در ادامه ضمن معرفی آقای دکتر ابوالقاسم غیاثی، استادیاردانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین، از ایشان جهت سخنرانی در رابطه با موضوع نشست دعوت نمود.
در ادامه کارگاه دکتر غیاثی با بیان مختصری از رزومه کاری خویش بیان داشت: آنچه امروز در این کارگاه ما را گرد هم جمع نموده است. بررسی سه ضلع؛ مدرس، ارزشیابی و منابع است. اما نکته مهمتر این خواهد بود که وقتی منابع و ارزشیابی های مشترک داریم، دارای خروجی های مختلفی هستیم؟ علت این امر همان استاد است. مهمترین عنصر استاد است که باید دید با چه روشی این منابع را به زبان آموز منتقل می کند.
وی ادامه داد: ما در توانش ارتباطی با چهار مولفه روبروییم؛ مولفه دستوری، گفتمان، جامعه شناسی و راه کاری. در کلاس نیز در کنار بودن میز و تابلو و نورپردازی مناسب و … یک مدرس باید بتواند در برقراری ارتباط چشمی، دیده شدن توسط همه و شنیده شدن صدایش و ارتباط با زبان آموزان موفق باشد.
مدرس موفق باید با آمادگی به کلاس برود. خطاهای زبانی، روش های تدریس و…. را بداند. اگر استادی بعد از زبان آموزان وارد کلاس می شود باید بداند که مورد ارزیابی زبان آموزان قرار می گیرد. شناخت و آگاهی ما از زبان بدن بسیار مهم است. مثلا زبان آموز هر چه عقب تر می رود یعنی کمتر با سخن ما موافقت دارد و یا در کجای کلاس می نشیند یا سرش در کلاس همیشه پایین است یا بالاست و….
لایه بعدی در نحوه تعامل اساتید با یکدیگر است که بایستی به آن دقت کرد. در کنار این هر استادی باید خاطره نویسی داشته باشد و روش تدریس، نحوه تعامل با زبان آموزان و….. را یادداشت برداری کند که این می تواند گنجینه ارزشمندی باشد.
در فواصل این کارگاه نیز اساتید محترم مرکز به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خویش پرداختند و این کارگاه در ساعت ۱۷ با ذکر صلوات پایان یافت.
برخی از تصاویر این نشست:

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشان دهید که ربات نیستید: *